ظهور امام زمان (عج) ظهور حق علیه باطل است/ارزش بالای قرائت «دعای سمات» در روز جمعه
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۷۲۴۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مجید شرفی کارشناس علوم قرآنی در خصوص اهمیت روز جمعه در دین اسلام گفت: جمعه در اسلام به معنای روز عبادت و نزدیکی بنده به پروردگارش است، روزی ارزشمند که از نگاه شیعه روز انتظار نیز محسوب میشود، روز جمعه یکی از اعیاد اسلامی بشمار میرود. روزی که در آن اعمال آنها افراد چند برابر محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اهمیت روز جمعه را برای منتظران توصیف کرد و افزود: اهمیت روز جمعه بهقدری است که در قرآن کریم نیز سورهای با همین نام آمده است، از سوی دیگر روز جمعه روزی است که ولادت «امام زمان (عج)» در آن واقعشده و بر اساس روایات ظهور «امام زمان (عج)» نیز در این روز خواهد بود.
شرفی اظهار کرد: «پیامبر (ص)» در ابتدای رسالت و هنگامی که در شهر مدینه زندگی میکرد در روز جمعه مردم را گرد هم جمع و همراه با آنان نماز میگذارد. پیامبر روایات فراوانی را در خصوص روز جمعه بیان کردهاند که از آن جمله میتوان به این روایت اشاره کرد: اف لرجل لا یفرّغ نفسه فی کل جمعة لا مر دینه فیتعاهده و یشال عن دینه و فی روایة آخری لکلّ مسلم - اف بر مردی که در هر جمعه خود را برای کار دینش فارغ نمیسازد تا با آن تجدیدعهد کند درباره آن سؤال نماید.
این کارشناس علوم قرآنی در خصوص جمعههای انتظار ابراز کرد: بر اساس آیات و روایات نقلشده ظهور «امام زمان (عج)» نیز در روز جمعه به وقوع خواهد پیوست و منتظران در این روز دعا میکنند تا ظهور هر چه سریعتر اتفاق بیفتد و آنان در صف سربازان امام زمان قرار بگیرند.
وی بیان کرد: زمانی که ظهور امام زمان (عج) رخ دهد، حق علیه باطل ظهور خواهد کرد و عدالت سراسر زمین را فرا خواهد گرفت. منتظران معتقدند تنها راه نجات بشر از مشکلات و چالشهای امروز با ظهور امام زمان خاتمه پیدا خواهد کرد و جهان سراسر عدل و برابری خواهد شد، لذا روز جمعه از اهمیت بالایی در بین منتظران و متقیان برخوردار است.
دعا در روز جمعه به استجابت نزدیکتر است/ فرشتگان با قلمهای طلایی در صدد ثبت صلوات
شرفی در خصوص اعمال روز جمعه اظهار کرد: در روز جمعه عبادتهای فراوانی ذکرشده است یکی از آنها صلهرحم است که در روز جمعه بر آن تأکید فراوانی شده است غسل جمعه نیز یکی دیگر از کارهایی که میتواند ثواب فراوانی داشته باشد.
وی ابراز کرد: «دعای سمات» ازجمله دعاهایی است که در روز جمعه خوانده میشود و از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، این دعا در غروب روزهای جمعه خوانده میشود دعای سمات از زبان «امام باقر (ع)» نقلشده است، دعایی که نشانههای استجابت در آن فراوان است، حتی بیانشده این دعا برای رویارویی با دشمن نیز خواندنش از اهمیت برخوردار است.
شرفی خاطرنشان کرد: خواندن سوره «مبارکه جمعه» در این روز بسیار مورد تأکید قرارگرفته و همچنین برگزاری نماز جمعه از اهمیت بالایی برخوردار است در این روز صلوات بر محمدو آل محمد نیز ثواب فراوان دارد.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اخبار دینی ظهور امام زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/